Fordonsservice informationsbrev
December 2022
Säsongsaktuell information från Fordonsservice
Körning på vinterväglag
När du anpassar hastighet och körsätt efter väder och väglag gör du en insats inte bara för dig och din egen säkerhet utan även för alla andra i trafiken. Med ett gott samarbete i trafiken gör vi vägarna säkrare. Ett enkelt sätt är att hålla lite extra avstånd under vinterhalvåret.
Kom ihåg att vägbanans yta snabbt kan skifta beroende på bland annat nederbörd, temperatur och vind.
Ljus och lykta
När det är mörkt ute är det viktigt att ha rätt ljus på bilen. Du som chaufför behöver kunna se bra samt ska din bil synas för andra trafikanter. I mörkret är det lag på att alltid ha halvljus i gång. Vid läge auto är baklyktorna släckta.
Symbolen vid nummer 4 ska vara aktiverad vid mörkerkörning.

Vi kontrollerar alltid fordonens lampor vid både service och tvätt, men belysningen behöver även kontrolleras däremellan så att den fungerar som den ska.
Tips på tillbehör i bilen som kan underlätta under vintern

Det är respektive verksamhet som själva bestämmer vad som behövs och inhandlar.
- Isskrapa
- Snöborste
- Liten spade
- Motorvärmarsladd
- Reflexväst
Öppettider runt jul och nyår
Vi har öppet alla vardagar 7-16. Kundservice kontaktas via telefon 026-17 82 13 eller e-post info@gavledriftservice.se för att anmäla fel eller behov av service på bilen. Observera att hantering av e-post sker under våra öppettider.
Akuta fel helgdagar och kvällar anmälas via telefon 026-17 82 13, invänta knappval för att få hjälp av bärgare eller däckjour vid punktering.
Drop-in på verkstaden för mindre åtgärder
Välkomna till vår verkstad på Kungsbäcksvägen för att få hjälp med mindre fel, så som byte av glödlampor eller nyckelbatteri, påfyllning av luft eller vätskor med mera. Det krävs ingen tidsbokning för enklare åtgärder.
Vi har öppet vardagar 7-16, lunchstängt 12-13.
Cyklar

När cykeln fått en ID-märkning på ramen, E för elcykel och M för manuell cykel, följt av siffror, tar vi hand om dem vid service och reparationer. Kontakta Kundservice för felanmälan och servicebehov, uppge cykelns märkning för att anmälan ska kunna registreras.
Det finns fortfarande cyklar i kommunens verksamheter som inte är uppmärkta, dessa behöver du kontakta den cykelleverantör som ni tidigare anlitat för hjälp med service och åtgärder tills vidare. När cyklarna är registrerade och märkta i cykelcentraliseringen tar vi hand om åtgärder och service för dem.
Kundundersökning i januari
Vi vill veta vad du tycker om oss, vi kommer att skicka en kundundersökning i januari. Dina synpunkter är värdefulla i vårt fortsatta utvecklingsarbete.
Vi vill rikta ett stort tack till er alla för ett gott samarbete under året och önskar samtliga god helg!
Fordonsservice
![]()
