Användare av fordon - Gavle Driftservice

Information och tips

Här hittar du information och användbara tips gällande våra fordon. Här kan du även ladda hem vår Bilhandbok.

Tvätt av fordon

 

Besiktning och service

Tankning

 

Krock/vagnskada

Däck

 

Alkolås


Tvätt av fordon

I hyran ingår 12 tvättar per år, om inget annat anges i avtalet. I tvätten ingår: utvändig tvätt, dammsugning invändigt, puts av rutor samt kontroll av vätskor och belysning. Vi hämtar och lämnar fordonet på plats hos er. Under tiden har ni tillgång till en lånebil.

Vid behov av fler tvättar kan detta bokas av fordonsansvarige i tvättschemat eller beställas via vår Kundservice, 026-17 82 13.

Observera att kostnad för extra tvätt debiteras förvaltningen.


 

Besiktning och service

Vi ansvarar för att fordonen är servade och besiktade. Vi kontaktar er och bokar tid när det är dags för besiktning eller service. Övrig service beställs hos oss vid behov.

Vid både besiktning och service hämtar vi fordonet hos er och lämnar en lånebil som ni kan nyttja under tiden.


Tankning

Om du tankat fel drivmedel är det viktigt att du inte startar bilen! Om du redan hunnit starta bilen, stäng av den så snabbt som möjligt. Kontakta sedan vår Kund-service på telefonnummer 026-17 82 13.

Vid fel på tankkortet ska du kontakta fordonsansvarige på din förvaltning. Spar alltid kvittot vid tankning, det ska lämnas till din fordonsansvarige. 


Krock/vagnskada

Vid krock eller vagnskada ska du fylla i skadeanmälningsblanketten, som finns i Bilhandboken. Bilhanboken ligger i bilens handskfack. Ifylld skadeanmälan skickas sedan till Gavle Drift & Services Fordonsservice.

Vid krock/vagnskada ska du:

1. Fylla i skadeanmälan som finns längst bak i Bilhandboken. Skadeanmälan ska alltid fyllas i och sedan lämnas till Gavle Drift & Services Fordonsservice.

2. Tänk på att fylla i registreringsnummer på motpartens fordon samt, om du har möjlighet, ta ett fotografi på platsen med din mobiltelefon.

3. Vid behov, kontakta vår Kundservice på telefonnummer 026-17 82 13 för bärgning av bilen.


Däck

Vid däckproblem kan du kontakta vår Kundservice, dygnet runt, på telefonnummer 026-17 82 13.

Vinter- och sommardäck

Mellan den 1 december - 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober - 15 april.

Fordonsansvariga på respektive förvaltning och bolag ansvarar för att boka däckbyte via aktuell däckleverantör.

 


 

Alkolås

1. Vrid på tändningen på bilen.

2. Sätt i munstycket i alkolåset.

Dräger Interlock 7000

Dräger Interlock XT och Foxguard DS-25

3. Blås en jämn luftström så länge som ljudsignal avges - två klick ska höras!

3. Blås en jämn luftström så länge som ljudsignal avges.

4. Invänta resultatet i displayen.

TEST OK:

Texten "Trevlig resa" står i displayen och bilen kan startas.

TEST EJ GODKÄNT:

 Bilen går ej att starta. Följ anvisningarna nedan.

1. Gör om testet efter att "Uppvärmning VÄNTA" visats.

2. Om alkolåset blir blockerat ska detta noteras i körjournalen. Kontakta sedan din närmaste chef. Om bilen är utrustad med digital körjournal så kommer detta att ske automatiskt.

3. Om alkolåset ändå inte fungerar och bilen inte går att starta. Kontakta vår Kundservice på telefonnummer 026-17 82 13.


Car vector designed by Freepik

Sidan uppdaterades senast 11 oktober 2017