Fordonsservice informationsbrev

Mars 2021

Tips tilll dig som kör bilen

Vi har tagit fram en ny modell av Bilhandboken. Det är en folder med tips till dig som kör bilen. Den placerar vi i handskfacket i bilarna när de kommer till oss på tvätt. De verksamheter vars bilar vi inte tvättar eller tvättar så ofta kommer få sina exemplar av foldern levererade till sig för att själva placera ut i bilarna.

Vi hoppas ni kommer få hjälp av de tips som finns i foldern. Foldern finns även på vår webb Anändare av fordon 

Boka däckbyte

Från den 1 april är det tillåtet att byta till sommardäck. Mellan den 1 december - 31 mars är det lag på att använda vinterdäck, därefter får byte till sommardäck påbörjas om vädret tillåter. Vinterdäck med dubb får inte användas efter 15 april om det inte går att hävda att vinterväglag råder. Det är ni som nyttjar bilarna, fordonsansvariga, som själva bokar in tid för däckbyte hos Däckia. Bokning sker via hemsidan www.dackia.se eller via telefon 026-18 82 90.

Vid bokningen ska en e-postadress skrivas in, skriv dack@gavledriftservice.se.  För att framtida kontakter ska fungera så att inte e-post går till en person som avslutat sin tjänst. I övrigt använder ni ert namn och ordinarie telefonnummer. Undantag verksamheter i Hedesunda och Bergby/Hamrånge, här bokas och utförs däckskiften enligt tidigare uppgjorda rutiner.

Vid däckbyte sköter ni själva om transporten till och från däckverkstaden.

Besiktning av bilar

Vid besiktning av fordon har vi frångått pappershanteringen/rekvisitionen som skickades med, nu är det ett kundnummer som ska uppges hos besiktningen. Vi bokar besiktning för alla fordon. Transport till besiktningen sker ibland av vår personal och ibland av er. Om det är ni som åker med bilen till besiktningen får ni meddelande från oss om inbokad tid och i detta meddelande kommer också uppgifter om vilket kundnummer som ska uppges hos besiktningen.

Vi vill träffa er

Vi önskar att få träffa er via digitala möten under året. Vi kommer kontakta er för att boka tid, förslagsvis kan vi vara med på en arbetsplatsträff. Vi kan till exempel utbilda i optimering av användande av bilen ur ett miljö- och kostnadsperspektiv, tipsar om hantering alkolås, informera om kostnader i samband med skador och konsekvenser vid felaktig hantering. Meddela oss i förväg om ni har önskemål på frågor som vi ska ta upp.

Kundundersökning

Vi kommer att skicka ut en kundundersökning under våren. Vi är väldigt tacksamma för alla som svarar, det ger oss den återkoppling vi behöver för att kunna utveckla vår verksamhet för att ännu bättre möta upp era behov.  

Månadens tips

Har du problem vid start av bilen?

  • Se till att kopplingen är ordentligt nedtryckt, vid manuell växel, och att växeln är frilagd när tändningen ska på.
  • Tryck ned bromsen när elektronisk handbroms ska läggas ur.
  • Utblåsningen i alkolåset ska ske lugnt och hållas i under en bestämd tid (tiden varierar för olika modeller).
  • Har du nyss kört med bilen? Tiden går fort ibland, det kan vara så att du behöver blåsa i alkolåset igen.

Nästa informationsbrev kommer i juni.

Kör försiktigt

Sidan uppdaterades senast 19 mars 2021